Дзвінок з невідомого номера та вимога викупу за близьку людину ― не новий спосіб шахрайства. Однак через розвиток штучного інтелекту та появу можливості копіювати голос ця схема стає більш популярною, а шахраям вдається змусити повірити у фальшиве викрадення навіть близьких членів родини. Щоб розпізнати аферистів, спеціалісти ESET підготували перелік основних етапів типового шахрайства з віртуальним викраденням, а також поради для його запобігання.
Віртуальне викрадення: як шахраї переконують жертв?
Спочатку шахраї досліджують потенційних жертв, яким вони можуть подзвонити та спробувати виманити гроші. Крім того, зловмисники шукають особу для нібито викрадення, зокрема це дитина або інша близька людина жертви. Для цього шахраї використовують соціальні мережі чи іншу загальнодоступну інформацію. Аферисти створюють уявний сценарій, намагаючись зробити його якомога страшнішим для жертви, якій вони збираються зателефонувати. Чим більше жертва налякана, тим менша ймовірність у прийнятті раціональних рішень, на що й розраховують зловмисники.
Після цього шахраї можуть провести додаткові дослідження для вибору найкращого часу для дзвінка, щоб переконатися, що близька людина жертви не поряд, а наприклад, у відпустці. Для цього аферисти використовують доступну інформацію в Інтернеті.
Потім шахраї створюють аудіодіпфейки та здійснюють виклик. За допомогою спеціального програмного забезпечення зловмисники створюють аудіо з голосом нібито викраденого, щоб спробувати переконати жертву у викраденні близької людини.
Вони можуть використовувати й іншу інформацію, отриману з соцмереж, щоб зробити аферу більш переконливою, наприклад, деталі з життя викраденого, яких незнайомці нібито не можуть знати. Варто зазначити, що шахраї часто просять сплатити викуп способом, який важко відстежити, наприклад за допомогою криптовалюти.
Найбільше занепокоєння викликають можливості ChatGPT та інших інструментів штучного інтелекту, використання яких може зробити віртуальне викрадення ще більше переконливим. Штучний інтелект може допомогти шахраям шукати користувачів у конкретній географічній зоні, із загальнодоступними профілями в соцмережах та певним соціально-економічним становищем. Крім того, зловмисники можуть здійснити шахрайство із заміною SIM-карти, щоб викрасти номер телефону для реалістичності дзвінка.
Як захиститися від шахрайства з віртуальним викраденням?
Щоб не стати жертвою подібних афер, варто знати про можливі схеми зловмисників та їх основні ознаки, а також дотримуватись наступних рекомендацій.
- Не поширюйте особисту інформацію в соцмережах. Уникайте публікації таких даних, як адреси та номери телефонів. При можливості не поширюйте фото, відео та аудіо себе та своїх близьких, а також не діліться особистою інформацією, наприклад, планами про відпустку.
- Зробіть профілі в соцмережах приватними, щоб мінімізувати ймовірність знайти вас в Інтернеті.
- Будьте обережні з підозрілими повідомленнями, які можуть виявитися фішинговими та обманом змусити вас надати конфіденційну особисту інформацію або облікові дані для доступу до соцмереж.
- Подумайте про використання трекерів геолокації для ваших близьких, наприклад, Find My iPhone.
- У разі отримання підозрілого дзвінка про викрадення близької людини спробуйте зателефонувати їй з іншого телефону або знайдіть інший спосіб зв’язатися з нею та переконатися у її безпеці.
- Під час дзвінка не повідомляйте жодної особистої інформації та при можливості запитайте про щось, що знає лише викрадений, а також попросіть поговорити з ним.
- Якнайшвидше повідомте про інцидент у поліцію.
Джерело: ESET
У разі виникнення додаткових питань, будь ласка, звертайтесь за електронною адресою sales@softico.ua або за телефоном +380 (44) 383 4410.